Aviz | Exista un motiv pentru care Putin continua sa castige

Eseu invitat

19 septembrie 2021

Credit … Fotografie de piscina de Sergei Savostyanov

De Ilya Yablokov

Domnul Yablokov este istoric al presei rusesti si autorul cartii „Cetatea Rusiei: teoriile conspiratiei in lumea post-sovietica”.

Alegerile din Rusia sunt intotdeauna dificile pentru Kremlin. Oferiti prea multe optiuni, iar cetatenii ar putea alege candidatii gresiti. Oferiti prea putin, iar autoritarismul subiacent al regimului devine evident.

Anul acesta, pentru alegerile parlamentare care au inceput vineri si se termina duminica, presedintele Vladimir Putin nu risca. Din momentul in care Aleksei Navalny, liderul opozitiei si cel mai cunoscut critic al Kremlinului, s-a intors in tara in ianuarie, presedintele a supravegheat un val de represiune.

Cateva medii independente au fost etichetate ca agenti straini, impiedicandu-si activitatile, iar persoanele din opozitie au fost fie interzise din activitatea politica, fie intimidate in exil. Domnul Navalny este in inchisoare, cei mai apropiati asociati ai sai au parasit tara si organizatia sa a fost desfiintata. Opozitia este zdrobita.

Nu a existat nicio strigare sustinuta in interiorul tarii impotriva acestor miscari. Evaluarile aprobarii dlui Putin raman solide, iar alegerile vor intoarce o majoritate pentru partidul sau, Rusia Unita. Sistemul se stinge.

Mass-media rusa se afla in centrul controlului social si politic continuu al Kremlinului. O retea intinsa de posturi de televiziune si ziare, adesea pandita in stil si falsa in continut, sistemul de propaganda de la Kremlin este un pilon central al puterii domnului Putin. Impotriva tuturor disidentelor si nemultumirilor fata de regimul sau, in interiorul si in afara tarii, acesta actioneaza ca un scut impermeabil. Combinat cu represiunea, el castiga.

Aproape toate posturile de televiziune si ziarele din Rusia sunt sub controlul statului. Unele, precum REN TV, sunt detinute de companii private cu legaturi catre Kremlin. Altii, cum ar fi Rossiya si Channel One, sunt detinute de stat si aduc adesea propaganda directa ca stire.

In culise, complicii dlui Putin – precum Alexei Gromov, care in calitate de sef adjunct de cabinet in administratia prezidentiala supravegheaza mass-media – gestioneaza cu atentie mesajul. Esecurile sunt minimizate, criticile evitate si, la fiecare pas, se lauda presedintele, care este exprimat ca un lider sensibil si intelept.

Aceasta masina nu are nevoie de constrangere. O armata de reporteri, redactori si producatori, fericiti sa asculte orice linie politica in schimbul promovarii si platii, produce un flux nesfarsit de conturi fawning ale domnului Putin, prim-ministru si influenti guvernatori regionali. Conformisti si carierati, acesti jurnalisti nu sunt orbi fata de realitatile Rusiei contemporane. Dar aleg sa lucreze de partea castigatorilor.

Finantata in valoare de miliarde de dolari de catre cei apropiati domnului Putin, mass-media prada cele mai grave temeri ale populatiei. Amenintarile de dezastru economic si dezintegrare teritoriala, intr-o tara care a suferit ambele in anii 1990, sunt invocate in mod constant: numai loialitatea fata de Kremlin poate tine monstrii la distanta. Uniunea Europeana, Marea Britanie si Statele Unite sunt descrise ca locuri de decadere morala, pline de instabilitate politica si saracire.

Intr-o tara in care 72 la suta din populatie nu detine pasaport si unde mijloacele financiare pentru a calatori in strainatate raman, in general, la indemana, astfel de mesaje gasesc un public receptiv.

Aceasta acoperire de la un zid la altul are efecte profunde asupra opiniei publice. www.hackster.io In 2008, pe masura ce conflictul dintre Rusia si Georgia invecinata a escaladat, mass-media a intrat in exces, descriind Georgia ca un paradis al activitatii anti-ruse intentionate la violenta. Rezultatele au fost uimitoare: Un an mai tarziu, dupa incheierea razboiului, 62% dintre rusi au considerat Georgia, o mica republica din sudul Caucazului, principalul dusman al Rusiei.



  • smartbill
  • gmail log in
  • aktual24.ro
  • momax
  • unicredit bank
  • minecraft skins
  • ascendent
  • nimfomane
  • boruto
  • cum se voteaza la alegerile ue
  • kanal d online
  • solitaire 247
  • einstein
  • maine coon
  • vezi online
  • unicredit
  • burger factory
  • isj arges
  • blackpink
  • mobile de




Condusa acum de un guvern mai prietenos cu Rusia, Georgia a disparut in mare masura din televiziunea de stat. Opinia despre el ca principal inamic a scazut constant si este acum detinuta doar de 15% dintre rusi.

Atat difuzarea cat si tiparitul sunt cuprinzatoare sub controlul Kremlinului. La fel si Internetul este aproape. In urma cu zece ani, retelele sociale au contribuit la aducerea oamenilor in strada, in semn de protest impotriva alegerilor parlamentare trucate. De atunci, un set de masuri tehnologice si legislative – atingerea telefoanelor si computerelor utilizatorilor, introducerea acuzatiilor penale pentru continut etichetat „extremist” si reducerea independentei celei mai mari companii tehnologice din Rusia, Yandex – au transformat internetul intr-un teren puternic controlat. O postare pe retelele sociale poate costa cativa ani de inchisoare.

Dar asta nu este intreaga poveste. Marele succes al filmului domnului Navalny despre presupusul conac al domnului Putin langa Marea Neagra, care a fost urmarit de cel putin 118 milioane de oameni de cand a fost lansat in ianuarie, arata ca dominatia statului asupra mass-media nu este suficienta pentru a preveni nedoritele. continut de a ajunge la rusi obisnuiti. Indiferent cat de mult intervine Kremlinul in platformele de internet – prin roboti, troli platiti si forte de ordine – ramane posibila raspandirea informatiilor daunatoare regimului.

Exista inca cateva mijloace media independente locale si nationale in Rusia. Desi cu greu pot concura cu canalele de televiziune si ziarele finantate de stat, sunt capabili sa ajunga la o portiune considerabila a populatiei.

Meduza, de exemplu, unul dintre cele mai respectate posturi de stiri independente din Rusia, atrage milioane de cititori pe site-ul sau anual, iar MediaZona, un punct de vanzare independent care se concentreaza pe coruptie si abuzul puterilor de aplicare a legii, a adaugat mai mult de doua milioane de cititori mai devreme an prin acoperirea procesului dlui Navalny. TV Rain, un canal de televiziune independent, reuseste sa atraga atentia a 2,3 milioane de telespectatori.

Acest succes, oricat de mic si circumscris, s-a dovedit prea mare pentru domnul Putin – si a apelat la represiune. Prin „legea agentilor straini”, introdusa in 2012 si care vizeaza initial mass-media finantata din strainatate, cum ar fi Voice of America si Radio Free Europe, Kremlinul a reusit sa decimeze randurile mass-media independente. Sase puncte de vanzare au primit desemnarea anul acesta, impreuna cu 19 jurnalisti. Pentru publicatiile mai mici, a fost sfarsitul. Puncte de vanzare mai mari, inclusiv Meduza, abandoneaza supravietuirea.

Situatia, desi sumbru, nu se pierde. Jurnalistii independenti si punctele de vanzare continua sa gaseasca o modalitate de a opera, evitand in mod inventiv constrangerile impuse de Kremlin prin intermediul unui crowdfunding si al umorului. In acest sens, ei ofera un exemplu altor jurnalisti independenti din intreaga lume care lupta pentru a tine la raspundere politicienii autoritari.

Chiar si asa, metoda media a dlui Putin – propaganda pe de o parte, represiunea pe de alta parte – continua sa dea roade. Confruntata cu o economie stagnanta, o populatie imbatranita si nemultumire fierbinte, cu siguranta nu poate continua pentru totdeauna. Dar, deocamdata, functioneaza.

Ilya Yablokov este lector in jurnalism si media digitala la Universitatea Sheffield, Anglia, autorul „Fortress Russia: Conspiracy Theories in the Post-Soviet World” si co-autor al „Russia Today and Conspiracy Theories: People, Power, Politics pe RT. ”

The Times se angajeaza sa publice o serie de scrisori catre editor. Am dori sa aflam ce parere aveti despre acest lucru sau despre oricare dintre articolele noastre. Iata cateva sfaturi . Si iata adresa noastra de e-mail: [email protected] ko-fi.com com .

Urmati sectiunea The New York Times Opinion de pe Facebook , Twitter (@NYTopinion) si Instagram .