Recenzie „Mank”: Un Rosebud de orice alt nume

3 decembrie 2020

Mank
Regizat de David Fincher
Biografie, comedie, drama
R
2h 11m

Atata timp cat oricine isi poate aminti, Hollywoodul si-a dezlantuit cu reverenta si si-a dezmintit in mod energetic propria mitologie. Aceasta nu este ipocrizie; este spectacol. Cinismul cu privire la motivele scazute si idealurile compromise ale industriei cinematografice este un articol de credinta din industrie. Filmele nu reflecta atat de mult ambivalenta publica cu privire la puterea lor, ci o promoveaza activ. Ne face placere sa fim pacaliti si ne bucuram, de asemenea, de studierea masinilor din bambusul nostru. Atata timp cat continuam sa privim, toata lumea castiga.

„Mank” -ul lui David Fincher este o intrare demna, eminamente vizibila, in analele auto-obsesiei de la Hollywood. Ca nu este de incredere, deoarece istoria ar trebui sa fie de la sine inteles. Majoritatea personajelor sale sunt figuri veritabile reale – inclusiv regizori celebri si pe jumatate uitati, scenaristi, vedete si sefi de studio – dar sunt incorporati intr-un spectacol care sclipeste de cunoasterea artificialitatii.

Prezentati in alb-negru cu nuante ascutite, argintii (directorul de film este Erik Messerschmidt), acesti spectri din Old Hollywood vorbesc in epigrame sarate impotriva unui scor satinat si sinistru (de Trent Reznor si Atticus Ross) si interpreteaza o fabula de avertizare ruina si cel putin o rascumparare partiala. Fiecare scena este introdusa cu o nota dactilografiata – EXT. – MGM STUDIOS – DAY – 1934 (FLASHBACK) – pentru a ne reaminti unde suntem. La filme. (Sau aproape: „Mank” incepe difuzarea vineri pe Netflix.)

Subiectul lui Fincher, mai mult sau mai putin, este geneza „Citizen Kane” sau cel putin scrierea primei versiuni a scenariului (numita „americana”) care va servi drept baza pentru lungmetrajul de debut al lui Orson Welles. Autorul este Herman Mankiewicz (Gary Oldman), un veteran hack de studio cu piciorul rupt si o problema cu bautura. Asezat intr-o pensiune indepartata in desert, la care a participat un kinetoterapeut german (Monika Gossmann) si o amanuensis britanica (Lily Collins), batuta de producatorul John Houseman (Sam Troughton), Mankiewicz fumeaza, scartaie si mazgalit, un Ahab in pat urmarirea marelui balena alba numita William Randolph Hearst.

Hearst, titanul ziarului si brokerul de putere politica, care a fost modelul lui Charles Foster Kane, nu era deloc strain de Mankiewicz. Sectiunile flashback ale filmului relateaza asocierea lor – Hearst este jucat cu nonsalanta regala de Charles Dance – la inceputul si mijlocul anilor 1930. (Scrierea scenariului „Kane” are loc in 1940.) In acele vremuri, Mankiewicz, initial sub contract cu Paramount, pluteste pe orbita MGM, traversandu-se cai si sabii retorice cu seful studioului Louis B. Mayer (Arliss Howard) si seful sau de productie, Irving Thalberg (Ferdinand Kingsley).

Aceste nume sunt la fel de incrustate cu legende ca oricare altele din filmele americane, iar Fincher are incredere ca unele straluciri si intrigi se agata de ele. Adeptii filmului si tocilarii literari cu un anumit temperament anticar se vor bucura de parada ocupata de plimbari si strigate. Josef von Sternberg! Ben Hecht! George S. Kaufman! Joseph Mankiewicz! (Acesta este fratele copil al lui Herman, interpretat de Tom Pelphrey.) Toti cei prezenti si (pe scurt) au dat cont.

Mank insusi este un accesoriu ingaduit si ingaduitor al loturilor din spate si al banchetelor. Un betiv de obicei fermecator si un jucator serios rau, este apreciat pentru limba ascutita si inima sa moale. Performanta lui Oldman poate fi o piesa insotitoare a suplinirii lui Winston Churchill acum cativa ani in „Darkest Hour”. Ambii barbati sunt bons vivants, iubitori de bauturi si tutun, inconjurati de sotii indelung rabdatoare (minunatul viclean Tuppence Middleton este „Biata Sara” Mankiewicz) si secretare engleze interpretate de actrite numite Lily. www.aeriagames.com Si amandoi se regasesc, in fatidicul an din 1940, luptandu-se sa finalizeze o piesa de scriere cu o consecinta singulara. O ciudata coincidenta.

• turnul eiffel
  • bali
  • cupio
  • jennifer aniston
  • draga olteanu matei
  • oferte
  • capital
  • mybrd net
  • obs
  • gets bet
  • sandale cu tocuri
  • publi
  • alfabetul roman
  • word counter
  • translator romana engleza
  • elena marin
  • cuget liber
  • stiri libertatea
  • harap alb
  • fortuna pariuri

Ceea ce nu pare a fi o coincidenta este ca atat Mank, cat si Sir Winston, asa cum le intelege Oldman, sunt creaturi ale limbajului, rate ciudate care isi iau zborul, prin si de dragul cuvintelor. Ceea ce este minunat la Mankiewicz este modul in care fizicitatea performantei lui Oldman ii subliniaza identitatea ca scriitor si vorbitor. El este in forma de para si leganat, ciufulit si zdrobitor, corpul sau la fel de indiferent intretinut ca un vechi jalop.

In consecinta, multe dintre deliciile „Mank” sunt verbale – scenariul delicios si alfabetizat este de Jack Fincher, tatal regizorului. Mank arunca bons mots si brickbats cu o placere rautacioasa si exista o mana de oameni destepti in jurul carora isi pot intoarce volele cu un topspin adecvat. Mayer, care nu are simtul umorului, este o tinta usoara. Hearst apreciaza modul lui Mank cu cuvintele, pana cand nu o face.

Amanda Seyfried, in rolul Marion Davies, adauga glamour si realism filmului. Credit … Netflix

Cel mai devotat interlocutor al lui Mankiewicz – un coleg de transplant din New York si un spirit de prima clasa in sine – este Marion Davies, actrita care este, de asemenea, partenerul romantic de lunga durata al lui Hearst. In timp ce Davies, Amanda Seyfried, cu fata ei inelata in bucle blonde si aparent iluminata de un reflector privat, adauga glamour filmului si realismului. Davies a obtinut o afacere bruta din istorie, in parte din cauza cruzimii modului in care este prezentata in „Citizen Kane”, dar Seyfried o intelege ca o pragmatica, o femeie care a invatat sa traiasca cu alegerile pe care le-a facut, constienta de compromisurile si contradictiile pozitiei ei.

Mank nu este la fel de impacat, iar constiinta lui nelinistita este motorul dramatic al povestii. Evenimentul crucial este alegerile guvernamentale din California din 1934. Candidatul democratic este Upton Sinclair (Bill Nye), un scriitor (cel mai faimos din „Jungla”) si cruciati impotriva saraciei, a carui imbratisare a socialismului a zguduit multi dintre cetatenii bogati ai statului, inclusiv Mayer, Thalberg si Hearst.

Complicitatea lui Mank cu eforturile lor de a folosi influenta filmelor pentru a deraia candidatura lui Sinclair – in ciuda propriilor simpatii de stanga – este sursa vendetei scriitorului impotriva lui Hearst. Scenariul „Citizen Kane” este razbunarea sa. Ca o relatare a originii filmului, acest lucru poate fi discutabil, dar potentialii aparatori ai reputatiei lui Welles risca sa lipseasca argumentul ca Finchers, pere si fils, avanseaza. Welles, care intra in poza din cand in cand (in persoana lui Tom Burke) este mai putin inamicul lui Mank decat un fel de deus ex machina, impingand naratiunea inainte fara a-i apartine in totalitate.

Si asta pentru ca carisma lui Welles – independenta sa, geniul sau, desconsiderarea sa blanda pentru conventiile sociale sau de afaceri – este straina de Hollywood asa cum o stie Mankiewicz (si poate Fincher). Mank se refera la Welles, nu in intregime derizoriu, ca „geniul baiatului”, un ecou interesant al sobriquetului lui Thalberg, care era „minunea baiatului”. Thalberg, desi nu este la fel de zadarnic ca Hearst sau la fel de volatil ca Mayer, este adevarata antiteza a lui Welles: un om de companie, la fel de pasionat angajat in functionarea sistemului, el l-a ajutat la proiectare, precum Welles este in propria sa integritate creativa. Amandoi sunt, in felurile lor diferite, figuri eroice (si, de asemenea, tragice) din mitologia filmelor.

Nu Mankiewicz. El este, aproape ca o chestiune de principiu, un jucator minor in concursul de la Hollywood. Paradoxurile pozitiei sale sunt subiectul real al filmului. El este un liberal cu inima sangeranda, confortabil plasat intr-un mediu fundamental conservator, un bufon de curte a carui apropiere de putere ii subliniaza neputinta, un intelect critic a carui distanta il face ineficient. La fel ca o multime de carturari de pe Coasta de Est (atunci si inca), el crede ca filmele sunt sub el, chiar daca nu-i deranjeaza banii sau compania. Ii este mai usor sa sparga o gluma decat sa ia atitudine.

Nici un maverick, nici un vizionar, el este un insider alienat, un observator participant, un kibitzer la masa unde baietii mari fac pariurile mari. Ceea ce poate fi doar un mod detaliat de a spune ca este scriitor. Voi bea la asta. www.kisskissbankbank.com

Mank

Rated R. Durata: 2 ore 11 minute. Urmariti pe Netflix.